Jakarta dag 1 - vervolg - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Jakarta dag 1 - vervolg - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Jakarta dag 1 - vervolg

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

06 December 2016 | Indonesië, Batavia

Eigenlijk was ik liever het bed ingedoken, maar we zijn even gaan douchen en op naar de eerste excursie van de reis. Een korte stadswandeling door Old Batavia (Kota Tua) gevolgd door het welkoms diner in het Batavia café. Half 5 verzamelen bij de ingang van het hotel. We waren benieuwd of iedereen er was en op tijd. Iedereen was er, ook ons "probleem". Het was geen probleem meer. Redelijk fit kwam ze aangelopen. De 2 uurtjes rust hadden haar zichtbaar goed gedaan. De de rest van de groep die zich zorgen maakte was opgelucht. Op naar Old Batavia. Old Batavia is opgezet door de Nederlanders tijdens de kolonisatie, het is de oudste wijk van Jakarta.
De tocht ging beginnen. We weten nu ook meteen wat het stadsverkeer in Jakarta inhoud. Wat een chaos. De verkeer in de hele stad staat de hele dag vast.
Het was dus bepaald geen "een-tweetje" om naar Old Batavia te rijden. Wat een puinhoop. Alles kriskras door elkaar. De enige verkeersregel die er is, is dat rechts voorrang heeft, maar daar houd niemand zich aan. Alle auto's schuiven op, in en door elkaar. Daardoorheen manoeuvreren dan nog duizenden scootertjes die altijd wel een gaatje kunnen vinden. Dat gaat allemaal goed. Geen aanrijdingen gezien, tot nog toe.
Na een uurtje of twee kwamen we op het Julianaplein (Fatahillah-plein). Tijd voor een uitgebreide wandeling was er niet meer, want ons welkoms diner in Het mooie Batavia café was voor rond die tijd gereserveerd. Dus eerst maar eten, kunnen we na afloop nog een rondje doen. Het hele café hing vol met foto's van (ex) staatshoofden en was in koloniale stijl ingericht. Heel bijzonder. Het eten was minder. Na afloop maakten we elk afzonderlijk een rondje over het Julianaplein en aangrenzende straatjes. Het was het plein waar vooral de jeugd zich vermaakt met muziek maken, living statues e.d. Kleine detail, streng bewaakt door vele militairen en politie. Heel bizar. Na een drie kwartier maakten we de hele reis weer terug naar ons hotel. De opstoppingen waren zowaar nog erger geworden.

Op naar dag 2.(misschien is het een beetje veel info, maar die heb ik ook vooral voor mijn fotoboek nodig en misschien vinden jullie het een beetje leuk om te lezen. Hoeft niet)

• 09 December 2016 - 14:27

Marleen:

Schatjes super geniet lekker

• 09 December 2016 - 14:44

Beppie / Joop:

Alle info is welkom,heerlijk om te lezen !
    Geniet ervan !

• 09 December 2016 - 16:10

Ruud:

inderdaad een puinhoop met het verkeer. Daar moet je geen haast hebben, nog veel plezier jullie

• 09 December 2016 - 18:26

Danielle:

Hebben jullie veel van de aardbeving gemerkt? Of zitten jullie te ver daar vandaan?

• 09 December 2016 - 19:54

Rob En Ineke:

Leuk om alles te lezen zo gaan we toch samen met jullie mee geniet van jullie vakantie.

Groetjes Rob en Ineke

• 09 December 2016 - 20:57

Lion:

Best wel leuk om te lezen zus!!

• 09 December 2016 - 22:03

Rlenie:

Erg leuk om de reis van af de bank mee te maken erg mooi