Dag 2: Jakarta - Bogor - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Dag 2: Jakarta - Bogor - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Dag 2: Jakarta - Bogor - Bandung

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

07 December 2016 | Indonesië, Bandung

Vroeg uit de veren. 6 uur wake up call. Om half 7 worden de koffers bij de kamers opgehaald. Op naar het volgende hotel in Bandung. Na een prima ontbijt (nasi, saté e.d.) gaan we om half acht vertrekken. Althans dat is het plan. Je moet wel vroeg weg, anders is er helemaal geen doorkomen meer aan. Bijna iedereen is op tijd. Bij het weglopen uit de eetzaal zag ik dat er twee reisgenoten, nog eens flink hun bord hadden vol geschept. Ik dacht nog: die moeten flink door doen willen ze nog op tijd komen. Sommige mensen hebben een horloge en andere hebben de tijd. Tien voor 8 kwamen ze aan gesjokt. De reisleider was niet amused. Hij was al een paar keer naar binnen gelopen om ze te roepen, maar al met al 20 minuten vertraging. Niet goed voor de sfeer. Op naar het koloniale maritieme verleden in Sunda Kelapa, de oudste haven van Indonesië. (Over het verkeer zullen we het maar niet meer hebben. Het was weer een feestje.) deze haven ligt vol met aangemeerde houten schoeners. Leuk voor de foto, maar je moet er toch niet aan denken dat in Rotterdam ook alles nog handmatig gelost en geladen moet worden met dit soort schoeners (Zie foto's) Hierna brachten we een bezoek aan het Nationaal museum en voor het verlaten van Jakarta bezochten we ook nog het Nationaal monument (Monas'). Monas is het het symbol van de onafhankelijkheid van Indonesië. Deze 132 meter hoge toren ligt in het centrum van de stad in Merdeka Square. De top van deze toren in de vorm van een vlam is bedekt met 35 KG goud. Deze hebben we van een afstandje bekeken.
In Bogor kregen we een rondleiding door de schitterende botanische tuin rond het Presidentiële paleis "Buitenzorg". Dit was ook de eerste kennismaking met de regentijd in Indonesië. Een gigantische plensbui kregen wij op onze kop. We hadden natuurlijk wel rekening mee gehouden, regencapes, cameratas. Jammer maar helaas, die lagen dus in de bus. Dus hebben we onze toevlucht genomen onder grote planten bladeren. Hilarisch! Camera onder het shirt en een blad op de kop. Dus de wandeling werd wat korter als gepland. Op naar Bandung. Onze reisleider stelde voor om via de tolweg te gaan, maar de meeste van ons vonden het toch leuker het programma te volgen en via de Pucak Pas en langs de theeplantages te rijden. Een oude West Javaanse handelsroute. Op dat idee waren er meer gekomen. 's Avonds om half negen kwamen we aan. Het was een lange dag.

• 10 December 2016 - 12:49

Ruud:

wel mooi die houten schepen. Die roesten ook niet. Je verslag is prettig om te lezen. Ga zo door Gerrie..

• 10 December 2016 - 14:48

Leanne:

Leuk om jullie zo te volgen! Groetjes!

• 10 December 2016 - 18:59

Henk En Marian:

HI Kees en Gerrie,
    wat een feest van herkenning, jullie doen volgens mij exact dezelfde route als wij destijds, tot en met de plensbui in de botanische tuinen toe. Ook de grote bladeren op het water gezien, waar je op kunt liggen? Misschien wel een lange dag maar ik vond de Pucakpas en de theeplantages prachtig. Zo te horen genieten jullie volop en de foto's zijn prachtig. Geniet er nog lekker van, veel groeten