Dag 30: Nederlandse geschiedenis Down Under - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Dag 30: Nederlandse geschiedenis Down Under - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Dag 30: Nederlandse geschiedenis Down Under

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

05 Januari 2017 | Australië, Fremantle

We gaan met z'n viertjes naar met de trein naar Perth en Fremantle. Joy zet ons af bij het station. Hier vlakbij, maar we zitten toch wel weer een kwartiertje in de auto. Ja, de afstanden hier zijn mega. Het openbaar vervoer is in W.A. goed geregeld en helemaal niet duur.
Vandaag is het ineens een stuk koeler, gelukkig, een perfecte dag om Marian en Henk dit stuk van W.A. te laten zien. Vooral de haven is een mooi gebied. Er is daar weer veel Nederlandse geschiedenis, de Nederlanders waren hier namelijk als eersten. Een replica van het Duijfken ligt in de haven, met de uitleg waarom de Nederlanders Australië niet gekolonialiseerd hebben. In de scheepsjournalen staat: het is een bar en droog land. Niets te zien en er valt hier niets te halen, we gaan weer. Tja, dat heeft uiteindelijk toch anders uitgepakt.
Na genoeg gezien te hebben zijn we met de trein naar Fremantle gegaan. Een gezellige stad, veel backpackers hotelletjes, leuke sfeer en veel originele huizen met gietijzeren veranda’s. We bezoeken een soort fort, de Round House en daarna gaan we naar het museum waar de resten van de Batavia te zien zijn. Werkelijk prachtig hoe goed de Nederlandse geschiedenis hier is weergegeven. Willem en Maxima waren hier kort geleden ook. De gids in het museum zei dat we ook nog even naar het Maritieme museum moesten gaan.
Want toen de eerste Nederlanders hier aankwamen begin 1600 hebben ze een stalen plaat achtergelaten met alle gegevens. Een tijd daarna kwam er weer een Nederlands schip en die vond de aangetaste plaat, maakte een nieuwe met de tekst van de eerste en zijn eigen tekst erop. Beide platen zijn via lange omwegen weer terug in Fremantle en worden hier tentoon gesteld. Hij zei: zeg maar dat Matt je stuurt en dat je geen entree hoeft te betalen. En warempel we kregen een gids mee die ons de platen liet zien en het verhaal van de platen vertelde, geweldig. We hadden geen tijd genoeg om het hele museum te bekijken, dus dit was prima geregeld. Eigenlijk staat deze stad en de hele omgeving in het teken van de emigratie naar Australië, veel geschiedenis, standbeelden, gedenkmuren en vooral veel verhalen.
Genoeg cultuur en geschiedenis, tijd voor een wijntje en lekker eten. Daarna slaat het weer ineens om, storm en zelf een paar drupjes regen. Gelukkig komt Werner ons ophalen, ook weer mooi geregeld.
We hebben weer volop genoten.