Dag 38: Sydney Habour Bridge en Opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Dag 38: Sydney Habour Bridge en Opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Dag 38: Sydney Habour Bridge en Opera

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

14 Januari 2017 | Australië, Sydney

Vandaag gaat het dan echt gebeuren. We gaan naar Sydney City. Ik had nooit gedacht dat ik hier ooit zou komen. Het is "by far" de langste afstand vanaf huis die we ooit hebben overbrugd.
Na het ontbijt, het voeren van de vogels en Sophie gedag te hebben gezegd gingen we met z'n vieren op pad. We hadden er zin in. Het was een klein uurtje met de trein vanuit Woolooware en het station lag zo'n 5 minuten lopen van het huis van Pam en Phill.
we besloten op station Town Hall uit te stappen. Lekker centraal vandaar uit kunnen we makkelijk naar de plaatsen waar we vandaag naar toe willen gaan. Inmiddels waren we eerst toe aan een bakkie en daarna besloten we om eerst even over de weekend kunstmarkt gelopen, waar ze echt mooie dingen verkopen. Verderop was de brug, dus dat lag mooi op de route. Het plan was om op de Habour Bridge naar de Pylon Lookout te gaan in plaats de Sydney Briddge Climb. Kost slechts $ 10,00 i.p.v. ruim $ 100,00 voor de Bridge Climb. We kunnen dan ook net zoveel foto's maken als we willen en op de Bridge Climb is het meenemen van een eigen camera niet toegestaan. Bij de Pylon Lookout aangekomen zagen we dat het toch wel even 200 treden waren die we ophoog moesten. Met mijn conditie natuurlijk geen probleem, maar Phil besloot beneden te blijven i.v.m. problemen met zijn heup. Het viel mee, het was geen lastige klim en halverwege was er nog een expositie met een historische film over de bouw van de brug. De uitzichten waren geweldig! Ik denk niet dat je vanaf de brug een beter uitzicht hebt. Na het schieten van heel wat kiekjes zijn we verder gegaan en zijn naar de andere kant van de brug gelopen. De boogbrug is 1149 meter lang heb ik gelezen. Het was ondertussen middag en besloten om eerst een hapje te gaan eten. Na de lunch werd de tocht voortgezet. wat je ook doet in Sydney het is heel wat loop werk. Er zijn heel veel baaien en daar moet je steeds omheen lopen om verder te komen, met de ferry kan natuurlijk ook maar dan kom je ook niet altijd waar je wezen wil. We liepen, ondanks de hitte, stug door. Bij "toeval" stonden we plots voor Lord Nelson Brewery Hotel. Sydneys oudste hotel en brouwerij. Kwam dat even goed uit, we hadden net dorst, dus was het een goed plan om even binnen te gaan kijken. Proost!
Ondertussen hadden we de Opera wel al van een afstandje gezien van alle kanten maar waren we er nog niet bij geweest, dus wandelden we naar de Opera. bij de Opera aangekomen verbaasde het me dat het witte dak dat je ziet helemaal uit tegeltjes bestaat en eerder roomkleurig is als wit, zoals je het meestal op de foto's ziet. Het is een prachtig gebouw, maar ondertussen wel aan een renovatie toe. Bouw is gestart in 1959 en geopend in 1973 staat sinds enkele jaren op de wereld erfgoedlijst. We hadden inmiddels 'de piepers op' en besloten terug te lopen naar het station. Morgen is er weer een dag. Thuis aangekomen bleek dat we die dag zo'n 18000 stappen hadden gemaakt. Phil had zijn stappenteller mee genomen. Wij hadden dus nog wel wat meer stappen gemaakt want Phil had wat meer rustpauzes ingelast. Samen met Pam hebben we nog even de hond uitgelaten. nog zeker 2000 stappen. Toen we langs een Italiaans restaurant kwamen besloten we om daar vanavond maar eens te gaan eten. Hadden we wel verdiend.