Dag 40: Blue Mountains - Katoomba - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Dag 40: Blue Mountains - Katoomba - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Dag 40: Blue Mountains - Katoomba

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

16 Januari 2017 | Australië, Blue Mountains

Vandaag en morgen staan de Blue Mountains op het programma. Nadat Pam de hond naar een vriendin had gebracht en we ontbeten hebben vertrekken we naar Katoomba. Ik heb een overnachting geboekt in Hostel 14. In ruim 2 uur rijden we erheen. De Blue Mauntains liggen ongeveer 100 km ten westen van Sydney. De naam heeft het te danken aan de blauwe gloed die de eucaliptusbossen aan de bergen geven. Op het hoogste punt zijn de bergen 1100 meter.
In Katoomba aangekomen gaan we op zoek naar ons hostel. Die was makkelijk te vinden. Het zag er aan de buitenkant knus uit. Aangezien we een beetje vroeg aankwamen was nog niet alles op orde en waren ze nog druk met de was en afwas. Buiten hingen de lakens en handdoeken overal op het terras. Het was een echt (5 star) backpackers hostel. Er waren 11 kamers, zo op het eerste gezicht alleen met stapelbedden. Ik vroeg me af wat ik geboekt had. De reviews waren toch prima. In de keuken vonden we de eigenaresse.
Ze vroeg ons naar onze naam en keek welke kamers er voor ons gereserveerd waren. Die zijn klaar en dat viel zowaar niet tegen. Wij hadden een grote kamer met 2 grote bedden en zelfs een eigen badkamer. Pam en Phil hadden een wat kleinere kamer maar vonden het prima. Ik stelde nog voor om te ruilen, maar het was OK. Nadat we onze spullen op de kamer hadden gezet, maakten we in de keuken een bakje koffie en wachtten we op het terras op de eigenaresse. Die gaat ons tekst en uitleg geven over de omgeving en wat we beste kunnen doen in 2 dagen. Ze was super vriendelijk alleen wat vermoeid van het werk dat toch maar weer iedere keer gedaan moet worden in zo'n kleinschalig backpackers hotelletje. We namen haar advies ter harte en besloten eerst wat trackings te doen naar wat mooie lookouts en morgen naar de Scenic World te gaan. Na de kopjes te hebben afgewassen (iedereen ruimt hier zijn eigen rommel op) gingen we op pad. De temperatuur begon al aardig op te lopen. Bij de Blue Mountains aangekomen zijn we eerst gaan lunchen bij de Conservation Hut met een prachtig uitzicht over de Blue Mountains NP. We kunnen wel wat energie gebruiken als we aan de trackings gaan beginnen.
We beginnen met de Wentworth Pass Track van ongeveer 1 uur, aansluitend kunnen we doorlopen naar de Princes Rock Lookout bij elkaar zo'n anderhalf uur, maar dat liep toch even anders. Het was een heerlijke tocht niet te zwaar. Toen we bij de waterval aankwamen was er een versperring. Te gevaarlijk, we konden er niet door. Geen probleem, lopen we een stukje terug en volgen we de tracking richting de Princess Rock Lookout via de Undercliff track, voor gevorderde. Dat ging prima, na zo'. 20 minuten waren we er. we besloten terug te lopen naar het beginpunt de Wentworth Falls Picnic Area. Klein stukje terug en dan route volgen. ongeveer een kwartiertje. Blijkbaar was die route, voor ons niet helemaal duidelijk en ongemerkt vervolgde we de route voor de wat meer gevorderde de Undercliff Track. Wat moeilijker begaanbare looproutes en het duurde inmiddels ook al wat langer als een kwartiertje. Teruggaan was geen optie, dus stug doorgaan. "we zijn er nu toch". Het werd echt afzien, maar ook wel erg mooi en leuk. Omdat Phil nogal wat problemen heeft met zijn heup was het voor hem geen pretje, maar we hadden geen keus. Het kwartiertje werd dus zeker 1,5 uur maar uiteindelijk kwamen we toch op de plaats van bestemming. Poe...poe! de middag was al bijna om. Tijd voor een lekker drankje, hadden we wel verdiend. Water hadden we inmiddels wel genoeg gehad. Hierna zijn we nog even de Three Sisters gedag gaan zeggen. Bij Echo Point heb je een mooi uitzicht over de Three Sister en de Jamison Valley. s Avonds gaan we hier nog even terug, want de sunset is er prachtig. Hierna hebben we een hapje gegeten bij een Kantonees restaurant en daarna het bed in gedoken. Moe maar voldaan.