Dag 10: Kalibaru - Lovina (Bali) - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu Dag 10: Kalibaru - Lovina (Bali) - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Gerrie Janssen - WaarBenJij.nu

Dag 10: Kalibaru - Lovina (Bali)

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

15 December 2016 | Indonesië, Lovina

Vandaag is onze laatste dag op Java. We gaan over met de Ferry, maar eerst gaan we na het ontbijt na de Bu- Hari plantage. Een prachtige oud koloniale plantage in Oost Java. Hier worden cacao, koffie, vanille, kaneel, peper, rijst, nootmuskaat en meer verbouwd. We werden verwelkomd door de eigenaresse en wat kinderen die deze ochtend vrij mochten van school in traditionele kleding. Iedereen kreeg een corsage van kokosnoot bladeren opgespeld. Dat werd door de kinderen en ander personeel kunstig gevouwen. Er wordt eerst uitleg gegeven over de kruiden en de verschillende soorten koffie die hier worden gebrand. Je hebt Robusta, Arabic en de dure Luwak koffie. Deze laatste wordt gemaak van kattenkeutels.
Civetkatten eten er de koffiebessen op. Maar de diertjes verteren enkel het vlees van de koffiebes. De rest komt er de volgende dag gewoon terug uit. Door de fermentatie in het maag-darmkanaal van de civetkat, krijgt de boon een bijzondere smaak. De bonen worden vervolgens gewassen, geroosterd en gemalen. Het proces om deze Civetkat koffie te maken is dus vrij intensief, vandaar de hoge prijs ( € 200,00 per kilo). De plantage is als een grote botanische tuin, prachtig. Heel veel prachtige bloemen planten, bomen, struiken enz en dan natuurlijk al de verschillende kruiden die er groeien het is een lust voor het oog. Ook worden er nog wat demonstraties gegeven. Bv hoe de olie uit de kokosnoot wordt gehaald. Razend snel wordt er in de boom geklommen via inkepingen in de stam en halen ze de olie uit de kokosnoot. Na afloop van de rondleiding werden we getrakteerd op hapjes en drankjes en weer op prachtige decoraties van rietsuiker bladeren en de kinderen gaven nog een traditionele voorstelling. Al met al heel geslaagd.
Hierna rijden we naar Ketapang, waar we de lokale ferry naar Gilimanuk op Bali pakken. Om vervolgens door te rijden naar Lovina ons volgende hotel op Bali.